T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
KONYA / ILGIN - Ilgın Ticaret Borsası Fen Lisesi

e-Güvenlik Okul Politikamız

E GÜVENLİK OKUL POLİTİKAMIZ

İnternet toplu kullanım sağlayıcılarının yükümlülükleri

MADDE 4 – (1) İnternet toplu kullanım sağlayıcılarının yükümlülükleri şunlardır:

              a)  Konusu suç oluşturan içeriklere erişimi önleyici tedbirleri almak amacıyla içerik filtreleme sistemini kullanmak.

İnternet ortamı insanların gerçek hayatta olduğu gibi kendilerini diledikleri gibi ifade edebilecekleri, istedikleri bilgiye istedikleri anda ulaşabilecekleri özgür bir alandır. İnsanlar iletişim özgürlüğüne sahip olduğu gibi erişim özgürlüğüne de sahiptirler ve bu anayasamızda güvence altına alınmıştır. Bu alanı kullanırken aynen gerçek hayatta olduğu gibi birtakım kişilik haklarına riayet edilmesi ve çevrimiçi ortamın bu hak ve sorumluluklara göre kullanılması için birtakım hukuki düzenlemeler yapılmıştır.

Çevrimiçi ortamda var olan bazı bilişim suçları şunlardır:

Bilgisayar Sistemlerine ve Servislerine Yetkisiz Erişim

Bilgisayar Sabotajı

Bilgisayar Yoluyla Dolandırıcılık

Bilgisayar Yoluyla Sahtecilik

Bir Bilgisayar Yazılımının İzinsiz Kullanımı

Kişisel Verilerin Kötüye Kullanılması

Sahte Kişilik Oluşturma ve Kişilik Taklidi

Yasadışı Yayınlar

Ticari Sırların Çalınması

Terörist Faaliyetler

Çocuk Pornografisi

Hacking

Diğer Suçlar (Organ, fuhuş, tehdit, uyuşturucu, vb.)

Türk Ceza Kanunu'nun 243, 244 ve 245. maddeleri bilişim vasıtasıyla işlenen suçlara düzenleme getirmiştir. 243. madde ile bir bilişim sisteminin bütününe ve bir kısmına hukuka aykırı, olarak girilmesi ve orada kalmaya devam edilmesi suç olarak düzenlenmiştir. 244. madde ile bir bilişim sisteminin işleyişini engelleyen veya bozan bir kişi bir yıldan beş yıla kadar hapis cezası ile cezalandırılır, hükmü ile bir bilişim sistemindeki verileri bozan, yok eden, değiştiren veya erişilmez kılan, sisteme veri yerleştiren, var olan verileri başka bir yere gönderen kişi altı aydan üç yıla kadar hapis cezası ile cezalandırılır, hükmü getirilmiştir. 245. madde ile de banka ve kredi kartlarının kötüye kullanılması eylemleri bağımsız bir suç tipi olarak düzenlenmiştir. Kredi kartı veya banka kartıyla gerçekleştirilen her türkü hukuka aykırı yarar sağlama eylemi bu suç tipini oluşturmaktadır.

Bilişim suçları yanı sıra internet içerik düzememelerine birden fazla kanunda yer verilmekle birlikte bunlardan en önemlisi olan 5651 sayılı "İnternet Ortamında Yapılan Yayınların Düzenlenmesi ve Bu Yayınlar Yoluyla İşlenen Suçlarla Mücadele Edilmesi Hakkında Kanun" 2007 yılında yürürlüğe girmiştir. Kanun ile ilk defa internet ortamındaki katalog suçlar kapsamındaki yasadışı içerik ile ilgili erişimin engellenmesi usul ve esasları düzenlenmiş ve internet hizmeti veren internet aktörlerine de bir takım yükümlülük ve sorumluluklar getirilmiştir. Kanunda tanımlanmış katalog suçlara ilişkin; Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu Bilgi ve İhbar Merkezi; vatandaşların bu suçlara ilişkin şikâyetlerini bildirebilecekleri müracaat merkezi olarak kurulmuştur. 23.11.2007 tarihinde faaliyete geçen bu merkeze http://www.ihbarweb.org.tr adlı web adresinden yasadışı içeriğe ilişkin ihbarda bulunabilmektedir. Kanun kapsamında ayrıca vatandaşlara internet ortamında kişilik haklarının ihlali ve özel hayatın gizliliği ile ilgili olarak başvuru süreçleri tanımlanmıştır. 

6698 Sayılı Kanun-Kişisel Verilerin Korunması Kanunu

Madde 5:Kişisel Veriler ilgili kişinin açık rızası olmaksızın işlenemez.

Madde 8: Kişisel Veriler ilgili kişinin açık rızası olmaksızın aktarılamaz.

Siber Güvenlik kapsamında okulumuzda Öğretmenlere, Öğrencilere ve idarecilere sürekli aktarılan konu:

Zayıf Parola Oluşturulmaması,

Ortak internet kullanımında zararlı içerikli sitelere girmeye çalışılmaması,

Şifrenin Öğrencilerle Paylaşılmaması,

Kayıtlı cihazlar dışında başka bir cihazdan erişim sağlanmaması,

Kurumumuzda Kişisel verilerimizin bilinçsizce toplanmaması,

Küçük yaşta sosyal medya kullanılmasına özendirilmemesi,

Bilinçsizce mobil uygulamaların yüklenmemesi,

Sahte Hesaplara tıklanmamasına dikkat etmekteyiz.

      Kurum olarak güvenliğimiz çerçevesinde öğrencilerimize yararlı ve zararlı bilginin farkına vardırmak ve zaman yönetiminin farkına vardırmak ana gayelerimizdendir. Yüklenen ve kullanılan programların kullanıcı sözleşmelerini sonuna kadar okumaya özen göstermekteyiz.

Okulumuzda Cep Telefonu Kullanımı ile ilgili

        Okulda cep telefonu kullanımı hakkında öğrencilerimizin ve velilerimiz kafalarındaki soru işaretlerini gidermek adına ilgili yönetmelik maddelerini sizlerle paylaşmayı uygun bulduk. Yönetmelik maddelerinde geçen Bilişim Araçları sözcüğünün ne anlama geldiği aşağıda açıklanmıştır.

"Bilişim araçları: Ses ve görüntü kaydı yapma özelliği olan cep telefonu ve kamera ile bilgi toplama, saklama, tasarlama, işleme, aktarma ve çoğaltmada kullanılan bilgisayar, internet , MP3 çalar, DVD, CD, çağrı cihazı ve benzeri araçları ifade etmektedir.

ÖDÜL VE DİSİPLİN YÖNETMELİĞİ CEP TELEFONU İLE İLGİLİ MADDELER: Disiplin cezasını gerektiren davranışlar MADDE 12 – (1) Cezayı gerektiren davranışlar şunlardır: a) Kınama cezasını gerektiren davranışlar; 18) Bilişim araçlarını, okul yönetimi ile öğretmenin bilgisi ve izni dışında konuşma yaparak, ses ve görüntü alarak, mesaj ve e-mail göndererek, bunları arkadaşlarıyla paylaşarak eğitim-öğretimi olumsuz yönde etkileyecek şekilde kullanmak, b) Okuldan kısa süreli uzaklaştırma cezasını gerektiren davranışlar; 8) Bilişim araçları ile yönetici, öğretmen, eğitici personel, memur, diğer görevliler ve ziyaretçiler ile öğrencileri rahatsız edici davranışlarda bulunmak, c) Okuldan tasdikname ile uzaklaştırma cezasını gerektiren davranışlar; 14) Bilişim araçları ile yönetici, öğretmen, eğitici personel, öğrenci, memur, diğer görevliler ve ziyaretçilere etik olmayan ses, söz ve görüntülerle zarar verici davranışlarda bulunmak, ç) Örgün eğitim dışına çıkarma cezasını gerektiren davranışlar; 14) Bilişim araçları ile toplum değerlerine aykırı zararlı, bölücü, yıkıcı, ahlak dışı ve şiddet içerikli yasak yayınlar bulundurarak kişi ve kurumlarla ilgili ses, söz ve görüntüler alıp bunları çoğaltmak, sanal ortamlarda dinlemek, dinlettirmek, izlemek, izlettirmek, yaymak ve ticaretini yapmak," Görüldüğü üzere cep telefonunun yanlış amaçlar doğrultusunda kullanımı ile ilgili yönetmelik maddeleri açık olup, bu konuda velilerimizin gerekli uyarı ve tavsiyeleri öğrencilerine duyurmaları önemle rica olunur.

Siber Zorbalık ve Önleyici Çalışmalar

SİBER ZORBALIK

Zorbalık nedir?

Zorbalık konusunda net bir tanım olmamakla birlikte; aralarında güç dengesizliği olan kişilerden, güçsüzün, güçlünün saldırganca ve kasıtlı zarar verme niteliği bulunan davranışlarına tekrarlı olarak ve birçok kez maruz kalması durumuna zorbalık denir.

Siber zorbalık nedir?

Bir ya da birden fazla kişinin elektronik iletişim araçlarını kullanmak suretiyle belirli bir zaman içerisinde ve sürekli olarak, kendisini savunma gücüne sahip olmayan bir kişiye yönelik gerçekleştirilen kasıtlı saldırgan davranışlardır. 



Siber zorbalık davranışları nasıl gerçekleştirilmekte?

Bu davranışların başında zorbanın, kurbanı, elektronik iletişim araçları yoluyla tehdit etmesi ya da kurbana yönelik kötü sözler içeren mesajlar göndermesi gelmektedir. Bazen de mağdur hakkında internet ortamında dedikodu yaparak ya da mağduru rahatsız edecek özel resim ve bilgiler yayma yoluyla gerçekleştirilmektedir. Yaygın siber zorbalık davranışlarından biride zorbanın internet ortamından kendisini mağdur gibi tanıtıp onun adına başkasına zorbalık yapmasıdır. Bu tür davranışlar, mağdurun cep telefonu ya da elektronik posta hesabını kullanarak gerçekleştirdiği görülmektedir. Bunlara ek olarak isimsiz çağrılar, virüslü e-postalar ve bir kişi ya da bir grubu karalamak için kısa mesaj ya da e-postaların gönderilmesi de diğer siber zorbalık davranışları arasında yer almaktadır. 

Siber zorbalığın nedenleri nelerdir?

Başka kişilere zarar vermenin kolaylığı, düşük maliyet, kolay erişim, kimliğini gizleme kolaylığı, akıl sağlığı sorunu, az gelişmiş sosyal beceriler, düşük benlik saygısı, yüksek sosyal kaygı, saldırganlık, uygun olmayan davranışların model alınması, yetersiz ebeveyn-çocuk etkileşimi, internet kullanımında yetersiz süpervizyon.

Siber zorbalık çeşitleri nelerdir?

İki çeşit siber zorbalık bulunmaktadır.

Elektronik zorbalık: Olayın daha çok teknik yönünü içermektedir. Bu zorbalık kişilerin şifrelerini ele geçirmek, web sitelerini heklemek, spam içeren mailler göndermek ya da bulaşıcı mailler göndermek gibi teknik olayları içerir. Bireysel yapılabileceği gibi birçok kişi tarafından organize bir şekilde aynı anda da yapılabilir.

E-iletişim zorbalığı: Olayın daha çok psikolojik yönünü içerir. Bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanarak kişileri sürekli rahatsız etme, isim takma, dedikodu yapma internet üzerinden kişiye hakaret etme ya da kişinin rızası olmadan fotoğraflarını yayınlama gibi ilişkisel saldırı davranışlarını içerir.

Siber zorbalığın meydana geldiği en yaygın siber ortam hangisidir? Neden?

Siber zorbalığın en yaygın olduğu siber ortam facebook adlı sosyal paylaşım sitesidir. Araştırmalar, gençlerin giderek artan oranda internet kullandıklarını hatta bazılarının internet bağımlısı haline geldiklerini belirtmektedir. Şüphesiz bu bağımlılığın en büyüğü de facebooktur. Facebook ve benzeri paylaşım sitelerinin, bireylerin siber ortamda tanıştıkları, anlık ileti göndermek suretiyle sohbet ettikleri, sesli ve görsel beğenileri paylaştıkları sosyal bir platforma dönüşmüş olması siber zorbalığı yaygınlaştırmaktadır. Aynı zamanda bu sitelerde zorbanın mağdur ile yüz yüze iletişim halinde olmamalarının verdiği göreceli rahatlık kullanımı artırmaktadır.



Siber zorbalığın öğrenciler arasında yaygınlaşmasının temel nedenleri nelerdir?

Bu noktada bozulan arkadaşlık ilişkileri dikkat çekmektedir. Özellikle duygusal ilişki yaşayan gençlerden bir bölümünün ilişkinin bitmesi sonucunda intikam amaçlı olarak bölümünün ilişkinin bitmesi sonucunda intikam amaçlı olarak siber zorbalık yaptığı görülmektedir. Diğer yandan bazı öğrencilerin kıskançlık, bazılarının ise fazla farklı alt kimliklere yönelik sahip oldukları ön yargılar ve bazı öğrencilerin kurbanı, grup dışına itmek ya da grup içerisinde kendi yerini korumak amacıyla da siber zorbalığa yöneldikleri görülmektedir.

Siber zorbalıkla nasıl baş edilir?

Siber zorbalığın giderek yaygınlaştığı ve önemli bir sosyal soruna dönüştüğü görülmektedir. Bu nedenle de öncelikli olarak öğrencileri siber zorbalığa iten nedenlerin daha geniş gruplar üzerinde yapılacak çalışmalarla incelenmesinin yerinde olacağı düşünülmektedir. Bununla birlikte öğrenci, veli, öğretmen ve okul yöneticileri başta olmak üzere eğitim sürecinin tüm paydaşlarının, hayatın her alanında etkisi ve kapsamı giderek genişleyen siber iletişim konusunda eğitilmeleri gerekmektedir. Özellikle paydaşların, bilişim suçları ve bu suçlara karşılık gelen idari ve adli cezalar konusunda bilgilendirilmesi önemlidir. Zorbalık mağdurlarının çeşitli tür ve yoğunlukta psikolojik bozukluklar yaşadıkları görülmektedir. Bu nedenle mağdurların psikolojik destek almalarının sağlanması gerekmektedir. Sağlanacak sosyal desteğin mağdurların kendilerini daha iyi hissetmelerine katkı getirdiği gözlenmektedir. 

Siber zorbalık duyarlılığı?

İnternet, cep telefonu gibi siber araçların kullanımı esnasında zorbaca davranışlara maruz kalmaya yol açabilecek davranışlardan uzak durma, bu tür tehditlerin varlığından haberdar olma ve tedbir alma, bu konuda bilinçlenme, tehdit oluşabilecek uyarıcıları fark etmeye yönelik dikkati yüksek tutma davranışlarıdır.

Siber zorbalık çocukların yaşamında ne gibi kötü etkiler bırakmaktadır?

Böyle bir zorbalıkla karşılaşan çocukların hayata dair yeterli donanıma ve deneyime sahip olmadıklarını düşündüğümüzde onların ne denli korku içinde olduklarını anlamak hiç de zor olmaz. Çocuklar içine düştükleri durumu kolaylıkla ailelerine açıklayamıyorlar, onların zarar görecekleri korkusundan dolayı korkunç bir kısır döngü yaşayarak, kendi hayatlarından vazgeçmeye kadar varan olumsuz sonuçlara yönelebiliyorlar. 

KAYNAKÇA

http://internetzorbalig.blogspot.com.tr/

http://www.cyberbullyinginstitute.org/

http://www.siberzorbalik.com/



EK-4 AİLE ÇOCUK İNTERNET KULLANIM SÖZLEŞMESİ

Ebeveynin Taahhüdü

İnternetin çocuklarım için harika bir ortam olabileceğini biliyorum. İnternet ziyaretlerinde güvende olmalarına yardım etmek için üzerime düşeni yapmam gerektiğini de biliyorum.

Çocuklarımın bu konuda bana yardımcı olabileceklerini anlayarak, aşağıdaki kurallara uymayı kabul ediyorum:

1. Çocuğumun kullandığı hizmetleri ve web sitelerini yakından tanıyacağım.

2. Çocuklarımın bilgisayar kullanımı ile ilgili makul kurallar ve ilkeler koyacağım, bu kuralları konuşup tartışacağım ve hatırlatma notu olarak bilgisayara yakın bir yere asacağım.

3. Çocuğum bana internet üzerinde bulduğu ya da yaptığı "kötü" bir şeyden söz ederse aşırı tepki göstermeyeceğim.

4. Çocuğumun diğer ortamlarda edindiği arkadaşlarını tanımaya çalıştığım gibi, sanal ortamda ve BuddyList (sanal arkadaş listesini düzenlemeyi sağlayan bir modül)'deki "arkadaşlarını" da yakından tanımaya çalışacağım.

5. Bilgisayarı evde tüm aile bireylerinin kullandığı ortak bir alana koymaya çalışacağım.

6. Şüpheli ve yasadışı faaliyetler/web sitelerini ilgili makamlara rapor edeceğim.

7. Çocuklar için tavsiye edilen sitelerin bir listesini yapacağım ya da araştırıp bulacağım.

8. Çocuklarımın internet üzerinde hangi siteleri ziyaret ettiğini sıklıkla kontrol edeceğim.

9. İnternette uygunsuz içeriği filtrelemek ve engellemek için seçenekleri araştıracağım.

10. Çocuklarım ile sanal ortamdaki keşifleri hakkında konuşacağım ve elimden geldiği kadar sıkça onlarla birlikte sanal maceralara atılacağım.

 Çocuğun Taahhüdü

İnternetin benim için harika bir ortam olabileceğini biliyorum. İnternet ziyaretlerimde güvende olmama yardım edecek kurallara uymamın benim için önemli olduğunu da biliyorum. Aşağıdaki kurallara uymayı kabul ediyorum:

1. Kendime ya da ailemin diğer bireylerine ait kişisel bilgileri açık etmeyecek şekilde, kendim için güvenli ve makul bir ekran adı seçeceğim.

2. Şifremi ailem dışında herkesten gizli tutacağım. Ailemin onayı olmadan başka e-posta hesapları açmayacağım.

3. Sanal profilime kişisel bilgilerimi dahil etmeyeceğim. Kendime ya da ailemin diğer bireylerine ait kişisel bilgileri - herhangi bir yoldan ve herhangi bir formatta - sanal olarak ya da sanal ortamda tanıştığım biriyle paylaşmayacağım. İsim, adres, telefon numarası, yaş ya da okul adı bu kapsama girmekle birlikte, kişiler bilgiler sadece bunlarla sınırlı değildir.

4. Bana nasıl davranılmasını istiyorsam ben de başkalarına karşı öyle davranacağım.

5. Sanal ortamda iken, düzgün ve saygılı bir dil kullanmak da dahil, görgü kurallarına uygun şekilde davranacağım. Kavga başlatmayacağım, tehdit içeren ya da kötü sözcükler kullanmayacağım.

6. Çevrimiçi oldukları halde kendilerini sanki değillermiş gibi gösteren kişiler olabileceğini bildiğim için, kişisel güvenliğimi her şeyden önde tutacağım.

7. Sanal ortamda tanıştığım kişiler hakkında ebeveynlerime karşı dürüst olacağım, ve her defasında onların sormalarını beklemeden, kendim bu kişilerden söz edeceğim. Ebeveynlerimin onaylamadığı birinden gelecek e-posta ya da anlık iletilere yanıt vermeyeceğim.

8. Kötü, iğrenç, ya da adi şeyler gördüğüm/okuduğum takdirde, bu durumun tekrarlamasını engellemeleri için hemen oturumu kapatıp ebeveynlerime anlatacağım.

9. Kötü sitelere ait resimler/linkler ya da kötü dille yazılmış e-posta/anlık iletiler alırsam; katılımcıların küfür, adi ya da nefret sözcükleri içeren dil kullandığı bir sohbet odasına girersem derhal ebeveynlerime söyleyeceğim.

10. Sanal ortamda tanıştığım birine, ebeveynlerimin onayı olmadan, hiçbir şey göndermeyeceğim. Sanal ortamda tanıştığım birinden herhangi bir şey aldığım takdirde ise, derhal ebeveynlerime söyleyeceğim (bu durumda o kişinin elinde kişisel bilgilerim var demektir).

11. Sanal ortamda tanıştığım birileri - özellikle ebeveynlerimin hoşlanmayacakları ya da onaylamayacakları bir şey yapmamı istiyorlarsa, bunu yapmayacağım.

12. Ebeveynlerimin onayını almadan ya da yanımda bir ebeveyn olmadan; sanal ortamda tanıştığım birine telefon etmeyeceğim, posta yoluyla mektup yollamayacağım ya da buluşmaya gitmeyeceğim.

13. Ebeveynlerimin sanal ortamda geçireceğim zamanı denetleyeceklerini, girdiğim siteleri izlemek ya da sınırlamak için bir yazılım kullanacaklarını anlıyorum. Beni sevdikleri ve korumak istedikleri için böyle davranıyorlar.

14. Birlikte eğlenmek ve yeni şeyler öğrenmek için, ebeveynlerime internet hakkında daha fazla şey öğreteceğim. 

 

EK-6 GÜVENLİ İNTERNET HİZMETİ BAŞVURUSU

Güvenli İnternet Hizmeti almak için internet servis sağlayıcınızın internet sitesi üzerinden işlem yapabilir ya da servis sağlayıcınıza telefon edebilirsiniz. Aynı yolla, istediğiniz zaman, ücretsiz olarak profilinizi değiştirebilir ya da hizmet almayı bırakabilirsiniz. Aşağıda yazılan örneklerdeki gibi bir kısa mesaj ile de Güvenli İnternete geçebilirsiniz. "Hizmet No" yazan kısımlara Servis Sağlayıcınızın size verdiği abonelik numaranızı yazarak, Servis sağlayıcınıza bildirdiğiniz numarayla mesaj atabilirsiniz. İşletmeci Çağrı Merkezi Online İşlem Merkezi Çocuk Profili için Aile Profili için AVEA 444 1 500 avea.com.tr EVET -> 3398 EVET -> 3399 TURKCELL 444 0 532 turkcell.com.tr GUVENLI COCUK -> 7777 * GUVENLI AILE -> 7777 * VODAFONE 444 0 542 vodafone.com.tr COCUK ->7005 AILE ->7005 TTNET 444 0 375 ttnet.com.tr COCUK -> 6606 AILE -> 6606 TURKSAT 444 0 126 turksat.com.tr COCUK HİZMETNO -> 5126 AILE HİZMETNO - > 5126



UYGUNDUR

Ilgın Ticaret Borsası Fen Lisesi Müdürü

UĞUR KESKİN



Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin
Yayın: 13.02.2023 - Güncelleme: 13.02.2023 15:49 - Görüntülenme: 122
  Beğen | 0  kişi beğendi